Przedszkole nr 15 w Koszalinie

'Wszystkiego co naprawdę powinienem wiedzieć, nauczyłem się w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat'

Robert Fulghum

Trudny wybór

Może za kilka miesięcy po raz pierwszy poślesz dziecko do przedszkola, a może chodzi tam już kolejny rok. Tak czy inaczej, pewnie czasami się zastanawiasz, czy to dobre miejsce dla twojego malucha. Chcielibyśmy ci pomóc w dokonaniu takiej oceny.

Czytaj

Temat: Las – domem zwierząt

Cele ogólne:

  • Zna nazwy zwierząt, które mieszkają w lesie;
  • Wie jak należy się zachować w lesie.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • Rozwija umiejętności aktywnego słuchania wiersza;
  • Zapoznaje się ze zwierzętami leśnymi;
  • Utrwala zasady jak prawidłowo należy zachowywać się w lesie;
  • Potrafi rozwiązywać zagadki tekstowe;
  • Poprawnie wypowiada się na dany temat;
  • Słucha poleceń nauczyciela;
  • Liczy do 5 oraz według własnych możliwości;
  • Potrafi klasyfikować według poleceń nauczyciela;
  • Zna maści zwierząt (kolory);
  • Współdziała w grupie.

Formy:

  • Indywidualna
  • Grupowa

Metody:

  • Słowna
  • Aktywizująca
  • Praktyczna

Środki dydaktyczne:

  • Wiersz pt. „Wycieczka” W. Scisowskiego;
  • Tablica, kreda;
  • Zagadki o zwierzętach;
  • Zdjęcia zwierząt;
  • Kartki papieru (kontur zwierząt);
  • Kredki.

Przebieg zajęć:

I. Dzieci siadają w kole. Nauczyciel czyta im wiersz pt. „Wycieczka” W. Scisłowskiego:

Był las, proszę Was –
i do tego lasu
dla zabicia czasu
przyszło młodzieńców
dziewięciu.
Pierwszy – wyrzeźbił nożem
swoje nazwisko w korze.
Drugi – gdy tylko przybył,
skopał niewinne grzyby.
Trzeci – wesołość wzniecił,
bo porozrzucał śmieci.
Czwarty – wrzeszczał jak goryl,
echo gra do tej pory.
Piąty – z wiatrówką w dłoni
zaczął wiewiórkę gonić.
Szósty – tak się rozgniewał,
że tłukł butelki o drzewa.
Siódmy – w zabawy szczycie,
podpalił leśne poszycie.
Wreszcie dwaj pozostali
gałęzie łamali.
A las,
proszę Was,
westchnął sobie żałośnie.
- Ja wyrosłem pięknie!
Ale co z nich wyrośnie.

II. Po przeczytaniu wiersza, dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela:

- ilu młodzieńców przyszło do lasu?

- jak każdy z nich się zachowywał?

- czy uważacie że takie zachowanie jest odpowiednie?

- czy wy również tak się zachowujecie?

- jaki powinniśmy zachowywać w lesie?

III. Nauczyciel wprowadza dzieci w świat zwierząt leśnych. Poprzez zagadki tekstowe dzieci próbują odgadnąć podstawowe zwierzęta leśne:

Zając
Krótki ogon, długie uszy
- nie ma go w przedszkolu.
Żyje sobie w leśnej głuszy,
lub kica po polu.



Jeleń
Na wysokich nogach,
z dużymi rogami,
po leśnych mknie drogach,
staje za drzewami.



Jeż
Mieszka w lesie lub na łące,
pogłaskać się nie da.
Gdy się boi stawia kolce,
nocą lubi biegać.



Wilk
Ogon, uszy ma i kły
- psa daleki krewny.
W bajkach tylko bywa zły,
w lesie jest potrzebny.



Wiewiórka
To rude zwierzątko,
w dziupli sobie mieszka.
Skacze po gałęziach,
kocha się w orzeszkach.



Niedźwiedzie
Duże i piękne są te zwierzęta,
w wysokich górach, w lasach mieszkają.
Żadne z nich zimnych dni nie pamięta,
bo wszystkie smacznie je przesypiają.

IV. Dzieci podają inne zwierzęta leśne jakie znają. Nauczyciel wiesza na tablicy ich zdjęcia. Dzieci razem z nauczycielem przeliczają zdjęcia wywieszone na tablicy. Klasyfikują według poleceń np. małe, duże zwierzątka; zasypiające na zimę; skaczące itp.

V. Pogadanka na temat jak trzeba zachowywać w lesie. Dzieci wymieniają swoje pomysły, nauczyciel dopowiada i zapisuje na tablicy.

VI. Zabawa naśladownicza - nauczyciel dzieli dzieci na 4 grupy. W pierwszej grupie wychowankowie zamieniają się w niedźwiedzie, w drugiej w jeże, w trzeciej w zajączki, zaś w czwartej w wilki. Ich zadaniem jest za pomocą dramy naśladowanie ruchów zwierząt.

VII. Dzieci otrzymują od nauczyciela kontury zwierząt. Ich zadaniem jest dobranie odpowiedniego koloru i pokolorowanie tych zwierząt zgodnie z ich maścią.

 

Opracowała:

Anna Szulęcka

Nasze osiągnięcia!

  • Zielony Certyfikat
     
  • Dnia 10 listopada 2009.r. w Bibliotece Narodowej w Warszawie odbyła się uroczystość wręczania Zielonych Certyfikatów I i II stopnia.

  • Czytaj

  • Zielona Flaga
     
  • "Zielona Flaga" to międzynarodowy tytuł, który nadawany jest placówkom oświatowym na całym świecie w ramach Programu Eco-Schools.

  •  
  • Promotor Ekologii
     
  • WYRÓŻNIENIE dla Przedszkola nr 15 w Narodowym Konkursie Ekologicznym.

  • Czytaj

  • Młody Menager Środowiska
  • W roku szkolnym 2008/2009r. i 2009/2010r. Przedszkole brało udział w ogólnopolskim programie Młody Menager Środowiska 2.

  • Czytaj